tiistai 19. lokakuuta 2010

Mobiililaskenta ja muita trendejä

Lueskelin vuoden 2010 Horizon Report -julkaisua, jonka tiivistelmässä sanotaan seuraavasti:

[Horizon Project] identifies and describes emerging technologies likely to have a large impact on teaching, learning, or creative inquiry on college and university campuses within the next five years. [...]

In each edition of the Horizon Report, six emerging technologies or practices are described that are likely to enter mainstream use on campuses within three adoption horizons spread over the next one to five years. Each report also presents critical trends and challenges that will affect teaching and learning over the same time frame.

Raportti on sarjassaan seitsemäs, ja projekti on ollut olemassa vuodesta 2002 alkaen. Kunkin raportin taustalla on laaja verkostopohjainen keskusteluihin ja haastatteluihin perustuva tutkimustyö: "... an ongoing series of conversations and dialogs with hundreds of technology professionals, campus technologists, faculty leaders from colleges and universities, and representatives of leading corporations from more than two dozen countries."

Vuoden 2010 raportissa listataan seuraavat kuusi tekniikkaa joilla tulee olemaan suuri merkitys opetukseen ja oppimiseen lähivuosien aikana:

  • yhden vuoden kuluessa: mobiililaskenta (mobile computing) ja avoimet aineistot (open access)
  • kahdesta kolmeen vuotta: elektroniset kirjat ja yksinkertainen laajennettu todellisuus (simple augmented reality)
  • neljästä viiteen vuotta: eleisiin perustuvat käyttöliittymät (gesture-based computing) ja visuaalinen datan analyysi
On tietysti jossain määrin riskialtista pohtia tulevaisuutta teknologian näkökulmasta (eikä Horizon Report niin teekään vaan lähtee isommista trendeistä liikkeelle, mitä en tässä referoi), mutta toisaalta teknologia tuo konkretiaa pohdiskeluun. Ja ennen kaikkea se tuo esille mitä käytännössä tapahtuu jo nyt ja miten tämä tulee vaikuttamaan olemassaoleviin toimintamalleihin opetuksessa ja oppimisessa.

Aluksi muutama kommentti etäoppimisesta ja avoimesta aineistojen saatavuudesta.

Etäoppiminen on tätä päivää, mutta paljon haasteita on vielä ratkaistavana, ei vähäisimpänä pääsy keskeisiin oppimissa tarvittaviin aineistoihin. Jos opiskelija ei pääse tutustumaan ammattilaisten käyttämiin järjestelmiin ja aineistoihin, putoaa opiskelulta pohja pois, tai ainakin se tulee paljon vaikeammaksi.

Toisaalta on todettava, että vaikka jotkin aineistot - esimerkiksi terveysalalla - ovatkin tiukasti monenlaisten portaalien ja salasanojen takana - löytyy olennaisesti samaa informaatiota muualta, se vain ei ole samalla tavalla tarkistettua ja jonkin organisaatiotahon luotettavaksi takaamaa.

Toinen juttu sitten on se, että jos aineistoa ei pääse helposti käyttämään, ei sitä myöskään käytetä eikä sen "brändi" näin ollen tule tunnetuksi, ja täten vähemmän laadukas mutta helposti käyttöön otettava materiaali jyrää lukkojen taakse sijoitetun.

Lopuksi vielä vähän pohdintaa mobiililaskennasta. Olen ilmeisestikin aika lailla jämähtänyt vanhaan, kun en tuntenut juuri yhtäkään Horizon Reportin luettelemista keinoista hallita omaa työtään ja informaatiotaan netissä: Evernote, Nozbe, Wesabe, TripIt, Dropbox, CalenGoo, Limbo, Foursquare, Whrrl.

Raportin mukaan nämä ovat esimerkkejä siitä, miten työssä, opinnoissa ja henkilökohtaisessa elämässä - vaikkapa talouden suunnittelussa - ollaan tultu tilanteeseen jossa asiat voi hoitaa mistä tahansa milloin tahansa, kiitos mobiiliteknologian. Läpimurto tulee tapahtumaan opetuksessa ja opiskelussa vuoden sisällä.

Raportista löytyy käytännön esimerkkejä, muun muassa terveysalalta: "At the University of Louisville School of Medicine, residents use smartphones instead of prescription pads and multiple reference books. Patients and residents alike approve of the new system." Älykännykkä korvaa sairaalassa lääkemääräyslomakkeet ja referenssikirjat. Toimineeko käytännössä, saapa nähdä.

Tulevaisuuden hahmotelmana ja omien näkemysten suhteuttajana Horizon Report on hyödyllinen, vaikkakin pitkälti (kansainvälisestä verkostosta huolimatta) amerikkalaiseen yliopisto-opetuksen ympäristöön suuntautuva. Samat asiat ovat edessä täällä Suomessakin. Miten tartumme haasteeseen niin että sekä nykyiset että tulevat ammattilaiset saavat käyttöönsä riittävän hyvät välineet ja luotettavat tietolähteet?

Ei kommentteja: