torstai 8. huhtikuuta 2010

Hyvästi PowerPoint, tervetuloa iPad

Applen julkistama iPad herätti henkiin keskustelun tietokoneiden ja mobiililaitteiden konvergenssista. Onko tekniikka yhtenäistymässä? Vai onko pikemmiten niin että laitteet eriytyvät käyttötarkoituksesta riippuen.

Mitä iPad-laitteella oikein tehdään? Apple on tapansa mukaan keskittynyt käytettävyyden hiomiseen. iPad kuulostaa sohvaperunan unelmalta median kuluttamiseen: ei turhia virittelyjä, kaikki samasta tuutista. Mutta samalla se ei sovi kaikille, erityisesti niille jotka haluavat viritellä tekniikkaa haluamakseen.

Monet näkevät iPadissa oireen tekniikan eriytymisestä. On laitteet, joilla ammattilaiset luovat sisältöä nettiin. Ja sitten on laitteet joilla massat kytkeytyvät mediaan ja saavat sen käyttöönsä, maksua vastaan tietenkin. Näyttää siltä, että iPad sopii erityisen hyvin tällaiseen rahastukseen. Ei ihme että esimerkiksi lehtitalot ovat olleet laitteesta innoissaan.

Median kuluttajan näkökulmasta iPadin myyntivaltti on "vähemmän on enemmän" (tai "enemmän on vähemmän"). Keskittymällä median jakelun helpoksi tekemiseen saadaan käyttäjä koukkuun. Laitteen avulla tulee kaikki maailman tieto - ja erityisesti se tieto josta kannattaa maksaakin - helposti saataville.

Informaatiolla kyllästetyssä yhteiskunnassa on ratkaisevaa miten helposti sisältö on tuotavissa kuluttamisen piiriin, ei niinkään se kuinka tehokasta tuotanto on. Tuottajia on aina vähemmän kuin kuluttajia. Siispä iPad lupaa tehdä helpoksi median hyödyntämisen, ei niinkään median tuottamisen ja käsittelyn.

Informaation tuottaminen on menossa spesialisoidumpaan suuntaan. Toisaalta ovat ne jotka luovat alustoja informaation välittämiseen, toisaalta ne jotka luovat sisältöä näiden alustojen puitteissa. Ja iPadin tyyppiset laitteet voivat hyvinkin riittää jälkimmäisen tyyppiseen sisällöntuotantoon.

Monet iPadin potentiaaliset käyttäjät ovat kuitenkin sekä informaation tuottajia että kuluttajia. Ja kuka haluaa käyttää kahta erilaista ympäristöä ja laitetta?

iPad soveltuu ammattilaisille, kunhan joku kehittää helpon sovelluksen valjastaa laite käyttöön. Luonteva käyttäjäjoukko ovat ammattivalokuvaajat ja markkinoinnin ammattilaiset.

Joku varmasti kehittää pian sovelluksen, jolla iPadissa voi näyttää valokuvaportfolioita ja esittelyvideoita kätevän intiimissä paketissa. Oma portfolio kulkee kätevästi mukana. Esitystä voi ohjata kosketusnäytöltä tilanteen mukaan, kuuntelijoiden kiinnostuksesta riippuen.

Hyvästi PowerPoint, tervetuloa iPad.

Ei kommentteja: